Manuelnek bele sem kell szólnia a mikrofonba, a rajongói így is zokognak miatta

Legfontosabb

2024. május 1. – 10:02

Manuelnek bele sem kell szólnia a mikrofonba, a rajongói így is zokognak miatta
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

„Szeretnék visszamenni ahhoz a Manuelhez, akinek lopnia kell, akit otthon bántalmaznak” – mondta Gödöllei Emánuel, vagyis Manuel 2023 szeptemberében a Telex Afterben. A 2019-es X-Faktorban feltűnt, majd a mezőnyt hamar kinövő rapper-énekes ezzel arra utalt, hogy új lemezén régi énjéhez, illetve családi abúzussal és függőségekkel nehezített régi életéhez térne vissza. Így feldolgozva azokat a témákat és gyerekkori traumákat, amiket eddig még nem érintett a popot rap- és trapzenei elemekkel ötvöző életműve során.

Az április 16-án megjelent Torz EP (avagy az első új Manuel-kiadvány a Spotify Global listáján nyitó Idegen után) ehhez képest inkább egy rövid afrobeates stílusgyakorlat, mintsem önelemző mélymerülés Manuel lelkébe, de az április 30-i telt házas Budapest Park-koncerthez ez dukált, a projektet emiatt a nagy nap miatt (is) időzítették április közepére.

Manuel erőssége mindig is abban rejlett, hogy énekesként és rapperként is megállta a helyét, és képes volt szinte kivétel nélkül fülbemászó, de épp nem idegesítő dalokat írni, amik ha nem is voltak előremutatóak, épp elemelkedtek a hazai YouTube-trendinget uraló átlagtól. Pedig ha őszinték vagyunk, nem szoktuk meg, hogy egy RTL-es tehetségkutatóból kikerülő zenész koherens diszkográfiát is tud építeni, illetve releváns tengerentúli forrásokból is képes táplálkozni. Manuelnek ez többé-kevésbé mégis sikerült.

Így az általa is felvállalt kezdeti falunapozások után ki tudott lépni a YouTube-on taroló, tömegek megmozgatására mégis képtelen (lásd: G.w.M) online előadók káros spiráljából. Közönsége magját ettől még rendre a vidéki fiatalság és a csak magyar zenéket hallgató budapestiek adják. A karaktere valahogy mégis több ennél, ami társairól ritkán mondható el.

Könnyen fogyasztható, popérzékeny dalaiba épp annyival több izgalmat és ízt tudott csempészni, hogy azzal képes volt kitűnni a futószalagon gyártott Valmar- és Bruno & Spacc-féle tucatprodukciók közül, akikkel amúgy jó barátságot ápol, és egy iskolát is képviselnek. Az előadónál kifejezetten pozitív volt látni, hogy miután kikerült az X-Faktorból, nem a ByeAlex-féle rosszabbik utat választotta (jó, azon is járt azért), hanem az akkor épp ébredezni kezdő hazai trapszíntér felé is kacsintgatott (lásd: Puma), a hangzásába pedig – kommerszen ugyan –, de csempészett elemeket a tengerentúli hangzásokból. Legnagyobb inspirációi közt Justin Biebert és a drogtúladagolásban elhunyt újgenerációs sztárt, Juice WRLD-öt emlegette – a stílusa a két előadó zenéjével pont jól jellemezhető is.

Manuel dalai szinte kivétel nélkül fülbemászóak és slágergyanúsak, nem véletlen, hogy Spotifyon és YouTube-on is konzisztensen hoz milliós lejátszásokat. Büszkén vállalom, hogy az én személyes szimpátiámat Manuel felé a Zombi, a Popstar, a Terapeuta és a Legnagyobb rapper / Lamborghini álmok című dalok váltották ki. Azt mégis túlzás lenne állítani, hogy bármikor elő tudom venni a dalait, de az már önmagában nagy szó, hogy néhány dalára szégyenérzet nélkül, bőszen bólogatva nyomok rá.

Életemben először akkor eszméltem rá, hogy Manuel az Ötkertben bulizókat és a Madách téren cigit sodrókat is megszólítja, amikor az egyik pár évvel ezelőtti Kolorádón üvöltve ugrált a felvilágosult belpesti fiatalság a Zombira egy DJ-szett alatt.

Ennek ellenére a Budapest Park előtt nem Bundesliga-sérós, handpoke tetkós és Carhartt-mellényes puhafiúk álltak.

A Park bejáratánál már órákkal a koncert előtt elkezdtek letáborozni a rajongók, este 7 felé pedig még mindig hosszú sorok kígyóztak a 18 év alattiaknak szóló bejáratnál is, ami jól mutatja, hogy Manuelnek milyen fiatal rajongói vannak. Ahogy az is, hogy, sokakat a szüleik kísértek el, a VIP-páholyban pedig pár 7-8 évest is láttam, akik úgy énekelték Manuel dalait, mintha a Fortnite-passük múlt volna rajta. A kiadott dresscode-ot szigorúan tartva a tömeg csak feketetét és fehéret viselt (maga Manuel is ezekben a színekben volt ábrázolva a koncert plakátján), így nem csak hogy minden második ember lábán Nike Panda Dunk volt, a fekete-fehérbe öltözött embertenger a magasból pont kiadta a 2020-as évek legnépszerűbb, egyben legtucatabb cipőjének a mintázatát.

Figura és Gyuris – Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Figura és Gyuris – Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex

Manuel első előfellépője Figura volt, aki jól tűrte a megtisztelő, de hálásnak mégsem nevezhető feladatot. A várva várt főfellépő előtt, fényes nappal nyitni tizenegyezer enervált arcnak nem a legnagyobb móka, így Figura sem erőltette túl magát, azonban egy-két lelkesebb rajongónak odabökte, hogy „téged azért adogatlak, tesóm”. A rosszul hangosított Gyuris (aki épp a hetekben nyomta végig a többhetes BB-turnét Figurával és Grasával) meglepetésvendégként futott fel, a tömegből ekkor lehetett hallani az első értékelhető üdvrivalgásokat, addig nemigen fütyültek vagy tapsoltak a számok után.

A Manuellel két közreműködést is (Puma, Balenciaga Pt. 2) jegyző Figura egy ponton kellő öniróniával jelezte, hogy „nem rontja tovább itt a levegőt”, a humora pedig bőven megmentette a kellemetlen helyzetet, ami a legnagyobb produkcióknál sem szokott sokkal jobban alakulni, ez pedig ritkán az előadók hibája. Bár a vicc és az önirónia nem élesztette fel a tetszhalott állapotban álló tömeget, Gyuris és Figura jót nevettek a helyzeten, ennél jobban pedig aligha reagálhattak volna. „Az öreg Manuálrafigyeljetek azért, jó, gyerekek?” – szólt az utóbbi Manuel nevét átköltve, majd lesétált.

Az első nagyobb ovációt Jaber, a második vendégfellépő váltotta ki, aki bedobott a tömegbe egyet a merchéből, majd levette a felsőjét. „Én vagyok az első kövér ember a színpadon?” – kérdezte, majd a Fegyverem című dallal folytatta. Ezután megjelent Saiid, aki az AKPH-s éveiben biztos nem hitte, hogy egyszer Manuel előtt lép fel majd a Budapest Parkban.

Jaber – Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Jaber – Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex

Az Afterben márciusban vendégeskedő Jabert (aki rendszeresen azzal poénkodott, hogy le kéne fogynia) egy ponton megdobták egy Nike-cipővel, amire elég dühösen reagált, igaz nehéz volt eldönteni, hogy csak rájátszik-e, vagy tényleg ennyire dühbe gurult a lábbeli miatt. Amint elindult a Főnök, a tömeg lelkesebben sikított, a táncosok megjelenése viszont nem tudott érdemi reakciót kiváltani a közönségből, pár fáradtan csápoló kéz emelkedett csak a magasba.

A Stars című dalnál Jaber húzott egy Pogány Indulót: félreértés ne essék, nem ő hegedült és nem is a Pogány Induló című számát adta elő, hanem feljött mellé egy hangszeres lány, aki hegedűn kísérte végig a számot, amiben amúgy szintén fejet hajt egy-egy sorban az első MVM Dome-ját maga mögött tudó szegedi rapper előtt, de ebben a dalban említésre kerül még Azahriah, Kolg8eight, Beton.Hofi, Sisi és Saiid is.

Saiid a színpadon Jaber vendégeként – Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Saiid a színpadon Jaber vendégeként – Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex

Aztán 20:10 perckor egy filmbeillő intrózene mellett felvillantak a reflektorok, és megjelent egy épített emelvény, ahhoz hasonló, amin Machine Gun Kelly is bevonult tavaly a Budapest Parkban. Helyette a Child of God feliratos pulcsit viselő – amúgy keresztény nevelésben részesült – Manuel állt most a magasban, aki a Tiarával kezdett fehér maszkot és fehér ruhát viselte. Itthon újabban óriási trend ebben a korosztályban is zenekarral fellépni, mostanra a BSW és T. Danny és saját live banddel jár koncertezni, de még Pogány Induló MVM Dome-os koncertjén is hangszeresek játsztottak pluszban a hiphopalapokra.

Manuel az Afterben is elmondta, hogy komoly vérfrissítés volt számára zenekarra váltani, a Parkban pedig egész ízlésesen keverték az élő hangszereket és a keverőből bejátszott alapokat, épp úgy, hogy az egyik ne nyomja el a másikat. Ennek ellenére néha elcsúsztak az arányok, és volt, hogy késve, egymásról lecsúszva szólaltak meg az alapok és a hangszerek, ezt a későbbiekben viszont szépen korrigálták.

Manuel meglepő módon a negyedik dalig nem kommunikált a közönséggel, szándékos szótlansága pedig már-már showelemmé vált.

A sokak által vitatott külföldi rapkoncerttrendekhez hasonlóan sokszor csak hagyta a közönséget énekelni ahelyett, hogy maga rappelte/énekelte volna végig a dalait. Mint a fellépésein szinte meg sem szólaló Playboi Carti, gyakran csak tüzelte a tömeget, táncolt, mutogatott, míg a háttérben playbackről szóltak a számai.

Annak, aki sok Rolling Loud-koncertfelvételt néz, ez nem lehet szokatlan, sőt, már-már tradícióvá vált úgy előadni az amerikai rapperek körében, hogy minden második sorukat kiabálják bele a mikrofonba. Pár keményvonalas arc viszont rendre állítja, hogy ez az előadóművészet megszentségtelenítése. Manuel látszólag inkább jól érezte magát, és fürdőzött a pillanatban, amikor meg énekelt, eltalálta a hangokat és stabilan hozta, amit elvártak tőle, autotune-nal és anélkül is. Bár szerintem a fentiek okán megengedhet magának ilyet egy előadó, az ellenvéleményeknek is bőven van alapja.

Manuel – Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Manuel – Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex

A show így olyan volt, mint egy átlagos tengerentúli rapkoncert: ez pedig se nem dicséret, se nem bírálat. „Tudod ez Amerika, tudod ez Amerika” – énekli korai slágerében, a Messziről jöttemben Manuel, akinek egykori bevett célja az volt, hogy behozza Amerikát.

Ha mindent nem is, a kihagyásos előadásmódot biztosan elsajátította. Hangzása pedig még így is kreatívabb, mint a Valmar-iskola arcainak.

Amikor aztán beszélt egy-egy dal között, felhozta, hogy ennyire „felstenkelve” még nem lépett színpadra, majd mosolyogva eldicsekedte, hogy sold out lett az esemény. Arra már az Afterben is utalt, hogy a következő nagy célja egy teltházas Park, és csak ezután gondolkozna el egy arénakoncerten, amit most minden nagy produkció meglép. Hát, ezek szerint neki is eljött az idő.

Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex

Elmondta, hogy pár éve egy három-négyszázfős klubot sem tudott megtölteni illetve falunapokat kellett szenvednie, majd bevallotta, hogy „cringe lesz, de Messziről jöttem”, és elindította a slágert, amivel anno az X-Faktorba is nevezett, a tömeg pedig minden egyes szavát fújta.

Manuel népszerűsége tagadhatatlan, a közönség pedig egyenesen odáig van érte: a tömeg első soraiban szabályosan zokogó és sikoltozó lányok nézték őt teljes ámulatban. Ez még nem az Azahriah-féle szupersztárstátusz, de Manuel kétség kívül képes arra, hogy valódi transzba ejtse a fiatal rajongóit, akiknek sokszor már az sem kell, hogy az előadó énekelje a szövegeit, akkor is meghalnak érte.

Az első vendégfellépő Sofi volt, őt Figura követte, akit így, Manuel oldalán már sokkal nagyobb ovációval fogadtak. Az első tetőpontot a Valmarral közös, Youtube-on jelenleg 28 millió megtekintést számláló Éget a nap hozta el,

a „mindenki itt van, aki számít” sor után nehéz volt nem azt a rímet elmormolni magamban, hogy „üti a csöves a pakisztánit.”

Bár a szintén Valmar-kollab Palvin és az Éget a nap Manuel legrosszabb dalai, itt használták az egész koncert legszebb áttűnését a két dal között. Noha a Valmar duóból általában Marics Peti tölti be a vicces beszélő fej szerepét, az igazi showman meglepő módon mégis a leendő X-Faktor-mentor Valkusz Milán volt ebben az etapban. A félidő eljöttével Manuel átöltözött feketéből fehérbe, ezután jöttek a Torz EP dalai, amik még annyira újak, hogy a lelátón mellettem álló lányok direkt kikeresték maguknak a dalszövegeket, mert ezeket még nem ismerték annyira, mint a Zombit. „Ezeket már kiadta?” – kérdezték egymástól riadtan. „Meg sem hallgattam még őket…amúgy anyás, lett új körmöd?” – folytatták.

A Vodoo Babára feljött Moriones, akit rosszmájúan a szegény ember Azahriah-jának csúfol az átlag kommentelő, ez a tagadhatatlan hasonlóság viszont épp kevésbé jön ki az említett dalban. Azahriah nem jelent meg, a vele közös Toxicot így egyedül énekelte el Manuel. Majd harmadszorra is átöltözött, rágyújtott egy cigire, leült, mondván, hogy így biztosan nem fog tudni elesni, ezzel reflektálva az előző – még nem teltházas – parkos koncertjére, ahol csúnya balesetet szenvedett és kiugrott a térde. A Talánt ebben a pozícióban akusztikusan-, a Popstart pedig egy rózsával a kezében nyomta végig.

Bravúros gegeknek, extra húzásoknak és meglepetés attrakcióknak azonban ezeken túl nem volt helye. A koncert egy biztonsági játék volt, és nagyjából ugyanabban a mederben folyt végig, ahogy elkezdődött, bár az tény, hogy a koncert második felére Manuel szinte mindent végig énekelt és a jelenléte is erősebb lett.

A tetőpont mégis elmaradt, de egy esetleges mélypont veszélye sem fenyegette őt.

Persze a Zombi az Zombi, ez volt az a dal, amire a kislányukat elkísérő apukák is felvették a napszemüvegüket és tapsolva táncolni kezdtek, majd az utolsó refrénre Manuel bemászott a tömegbe, ahol szinte eltűnt az érte kapálózó kezek és a fejek között. A fináléban a táncosaival együtt imprózott egy koreográfiát, majd kővé dermedve megállt, a távolba nézett, és fürdőzött az utolsó pillanatok eufóriájában, illetve köszönetet mondott a zenekarnak, a stábjának, Istennek és, azoknak is, akik Romániából, Szlovákiából és Szerbiából utaztak idáig érte. Ezen felül találomra mutatott oda emberekre a közönségből, akiknek egyesével hálálkodott, ami az egész koncert legőszintébb momentuma volt.

Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex

Végül a saját vállát is megveregette, ha már „a faszát is kidolgozta ezért az egy estéért”. Majd a nagy példakép, Juice WRLD Robbery című számára vezette le a feszültséget a nagy közös csoportkép elkészülte után – ez bár szép és váratlan epilógus, illetve főhajtás is volt, talán mégis túlságosan elhúzódott. Manuel fekete szettben kezdte, átvedlett fehérbe, végül fekete-fehér festékkel lefröcskölt, aszfaltszínű outfitben zárt.

Maga a show épp ehhez hasonló felemás keverék volt: voltak színesebb és élőbb pillanatai, végül mégis kicsit szürke maradt.

Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!